onsdag 6 februari 2013

Tankebanor

Ni vet hur det är med tankar ibland. Ett ord kan få dem att röra sig i en viss riktning, utan att man försöker styra dem; de tycks löpa fritt. Nyss hörde jag någon på radio säga ordet handikappad, och jag tänkte att det politiskt korrekta ordet är numera funktionshindrad. Men nu när jag själv inte kan gå och talet inte alltid är med mig, vågar jag vara inkorrekt och säga precis som mannen på radio: handikappad. Andra ord för oss som inte är hundraprocentiga dök upp: krympling och ofärdig.
Jag minns till exempel Mörten. Han hade haft polio och vänstra benet och högra armen var inte okay. Det hette att Mörten var ofärdig.
Och när jag tänkt på ofärdig, tänkte jag på färdig, och jag såg mig som barn sitta på toaletten och skrika: "Mamma jag är färdig!" när jag behövde hjälp att torka mig.
Sen funderade jag på hur mitt handikapp kan försämras, och jag såg personal från företaget Toatjänst AB komma när jag behöver hjälp. Och jag sitter där och skriker: "Mammon jag är färdig!"
Om det blir så är man nog färdig för gott.
Allra sist funderade jag på om Toatjänst AB har RUT-avdrag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Christer!

Jag följer din blogg med intresse sedan i somras.
Jag är som dig, pensionär. Jag, som du är ser med oro på nyliberalismens inflytande på vår samhällsutveckling.

Kommer du ihåg vår diskussion med Palme på Stallet i Åtvidaberg på 60-talet? Vilka tider!

Med Vänlig Hälsning, Lars-Göran "Sambo" Yngvesson

Unknown sa...

Hej!
Kul att höra från dig och kul att du vet vad du ska läsa!
Laddar nu för säsongen 2013: blev ju vinst mot Elfsborg i går.
CG