onsdag 30 januari 2013

Om ledning och "medarbetare"

I går på nyheterna hörde jag om en s k medarbetarundersökning på min gamla arbetsplats, Arbetsförmedlingen. Det var en nyhet därför att resultaten var uppseendeväckande usla. En detalj man pekade på var att frågan om "medarbetarnas" förtroende för generaldirektören Angela Bermudas-Svankvist plockats bort. Eftersom frågan funnits med sedan undersökningarna började för ett par decennier sedan är detta naturligtvis anmärkningsvärt. Kan det vara så att det allt lägre förtroendet för henne i tidigare undersökningar spelat in? Men den officiella förklaringen till att  personalen inte fick bedöma sin högsta chef, var att så få träffade henne!
När hon var ny som chef träffade i alla fall många "medarbetare" henne. Dock inte jag; jag ville inte se henne, än mindre höra henne, och höll mig undan från alla sammankomster där hon fanns med.
Ett starkt skäl till mitt (kanske tjuriga) agerande var det här: hon var ny som gerneraldirektör och hade presenterat sig och sina tankar på en chefskonferens. Tydligen hade hon gjort ett gott intryck för på ett personalmöte fick vi en entusiastisk presentation av henne. Jag och flera med mig blev dock skeptiska, eftersom det som bland annat inspirerat på chefskonferensen tydligen var att hon använt uttryck som "lik i lasten" och "surkorvar". Vi kunde tänka oss bättre inspiration.
Vi skeptiska var alla "gamla i Verket", vi anade att vi var liken i lasten och surkorvarna. Så jag bestämde mig redan då: en högsta chef som använde uttryck som "lik i lasten" och "surkorvar" bland det första hon gjorde, ville jag inte träffa. Och det gjorde jag inte heller.
Jag var i Verket i över 30 år och många generaldirektörer kom och gick. Bermudas-Svankvist var den i särklass sämsta. Och då hade hon ändå konkurrens av bland annat Bosse Ringholm, mannen med utstrålning som en gammal grindstolpe. Ringholm var tillsatt på politiska meriter. Hur Bermudas-Svankvists politiska preferenser ser ut vet jag inte. Men hon utsågs av dåvarande ministern Littorin (M), sedan han sparkat Bylund (S).
När Bermudas-Svankvist tillträdde stod det i en presentation att hon jobbat som tandläkare.
Det skulle hon kanske fortsatt med.

Inga kommentarer: