fredag 16 januari 2015

Effektivitet?

Jag behövde förnya ett recept och hittade ett telefonnummer i en katalog från landstinget och jag ringde.
Jag ombads av en spökröst att ringa ett annat nummer, vilket jag gjorde. Också nu svarade en spökröst och sa att jag skulle trycka 2 för receptförnyelse. Det gjorde jag och nu sa rösten att jag skulle ange namn, personnummer, telefonnummer och vilket recept det gällde. 
Jag la på och hustrun fick ringa.
Ty det är så här; ibland pratar jag så dåligt att inte ens jag själv hör vad jag säger. Visst; de skulle ringa tillbaka om något var oklart. Men det blir ju inte lätt om jag sluddrar när jag säger telefonnumret.
Det är ett helvete att prata dåligt. Och ännu värre blir det när allt ska klaras ut i telefon. Med en spökröst i andra änden.
På vissa myndigheter säger spökrösten att jag ska säga namnet på den jag söker. Det fungerar naturligtvis inte.
Spökrösterna har tillkommit i effektivitetens namn. Färre händer ska göra allt mer på företag och myndigheter.
Undra på att arbetslösheten klamrar sig fast på en hög nivå.

Inga kommentarer: