måndag 19 januari 2015

Om effektivisering igen

Förra veckan skrev jag om att det är nästan omöjligt för mig att förklara ett ärende när jag möts av en spökröst i telefon. Inte för att jag är exceptionellt korkad, utan för att en sjukdom påverkat mitt tal så att det emellanåt blir otydligt. (Fast jag har märkt att ganska många tror att jag är korkad på grund av mina talproblem. Trist.)

Nåväl. Jag skrev om förnyelse av recept och att spökrösten fick mig att inse att jag inte skulle klara att beställa, och min hustru fick ringa. Hon har en tydlig och bra röst och jag satt intill när hon ringde. På ett sätt som måste vara svårt att misstolka talade hon in beställningen.
Idag var hon på apoteket för att hämta ut beställningen. Inte fan var den rätt. På apoteket var man inte förvånad. ”Det blir ofta fel”, sa man.
Så hustrun ringde igen och bad nu att bli uppringd. Genom att hon nu pratade med en riktig människa och inte med en spökröst bör beställningen ha blivit rätt.

Men mina tvivel på att det är effektivt att ersätta människor med spökröster har inte minskat.

Inga kommentarer: