torsdag 5 juli 2012

Det finns massvis

Jag har fått påpekanden om min bloggtystnad. Det beror dels på anslutningsproblem, dels på (jodå!) vackert väder; att sätta sig inne och skriva är inte så lockande när det är sol och lagom varmt.
Idag på morgonen har jag suttit i solen och läst 2 artiklar i DN. Jag tar den dåliga först. Rubriken är i tyngsta laget "Sverige måste bli bättre på miljöteknisk innovation" och är skriven av Carin Jämtin och Mikael Damberg, båda tunga (s). Artikeln innehåller ett antal förslag som säkert är bra, men de framförs på ett helt obegripligt sätt; finns det ingen på Sveavägen 68 (partikansliet) som kan skriva så att folk förstår? Det är ju ett angeläget ämne. Frågan som dyker upp efter läsningen är den här: Hvad vilja socialdemokraterna?
Trist.
Den andra artikeln är ett utdrag ur "Manifest för ekonomisk sans", av Paul Krugman (mottagare av Riksbankens pris till Alfred Nobels minne) och Richard Layard, brittisk ekonomiprofessor. I korthet handlar manifestet om att krisen orsakats av en alltför omfattande upplåning inom den privata sektorn men att åtstramningar som drabbar vanligt folk inte är rätt medicin. Det är fel att backa in i framtiden; statens uppgift måste vara att upprätthålla konsumtionen. Det håller jag med om. Vad som inte framgår är vad som ska upprätthållas. Alla som känner mig vet att jag inte är en anhängare av produktion och konsumtion av vad skit som helst.
Kanske hville de båda (s):en i sin artikel peka ut en väg som inte bara betyder slit-och-släng. Man kan ju hoppas. Men deras inlägg missade målet. Grovt.
Att jag nu började med den dåliga är ingen tillfällighet. Jag kom nämligen att tänka på en skämtbit som Slas läste på Rimforsa Motell.
En kapten och en underordnad nödlandar i öknen. Den underordnade skickas ut att leta mat, kommer tillbaka och säger: "Kapten, jag har goda och dåliga nyheter." "Då tar vi de dåliga först." "Kapten, det finns bara kamelskit." "Och de goda?" "Kapten, det finns massvis."
I en tid av idiotiska s k besparingar och obegripliga artiklar av topppolitiker ligger det nära till hands att säga: Det finns massvis.

Inga kommentarer: