onsdag 21 november 2012

Tankar om stordrift

I morse tänkte jag på Tage Danielsson. Sämre tankar kan man ha. Jag tänkte dels på sketchen ihop med Hasse, där Tage är stadsbon som kommer ut till en skärgårdsö och har alla artficiella prylar som finns naturligt på ön. Vilket den bofaste Österman (Hasse) med sina repliker tydligt visar.
Dels tänkte jag på en av de sista saker han skrev; om det okloka i att bröd bakas i Ystad och körs med bil till Haparanda. Det visar på två av stordriftens tokigheter: brödet hinner bli ofärskt och en fullständigt onödig transport förbrukar bensin och släpper ut avgaser.

I sketchen säger stadsbon Tage att han har med sig sotare som han köpt på Arvid Nordqvist och fiskaren Hasse säger: Ja, jag rodde in med lite strömming till Arvid Nordqvist i morse. (Då har Tage dessutom just sagt att han ska ta ett träningspass på sin roddmaskin!)

Det var de här två sakerna som fick mig att  tänka på Tage: färsk fisk och onödiga transporter. ABC-nytt visade nämligen i ett reportage att det är hart när omöjligt att köpa färsk fisk i kuststaden Stockholm. Fisken måste nämligen resa till Göteborg först, där mellanhänderna finns. På så sätt blir fisken dyrare eftersom mellanhänderna måste tjäna pengar. Sen är det dags för returresa. När den hamnar på diskarna i Stockholm är den nästan veckogammal. Och som sagt: dyrare.

Men nu ska Länsstyrelsen i Stockholm uppvakta vår fiskeriminister Eskil Erlandsson i frågan.
Skönt! Då kommer säkert allt att ordna sig!

Inga kommentarer: