tisdag 20 november 2012

Mera om "stabila finanser".

De som såg Vetenskapens Värld igår tror nog att jag hade sett programmet när jag skrev mitt inlägg "Stabila Finanser". Så var det inte. Jag skrev vid lunchtid, programmet gick på kvällen. Men jag hade läst om den holländske ekonomen som sagt att bland annat svenskarna hade för höga skulder, och att våra bostäder är för högt belånade. För att vi ska kunna konsumera mera. Och öka tillväxten.
En professor från den s k Chicagoskolan som bland annat förespråkar en oreglerad marknad gjorde en slät figur. Han hävdade att det var omöjligt att förutse krisen 2008. Aj fan! Han är en av 22 från Chicagoskolan som fått Riksbankens pris till Nobels minne. Ännu en gång: Aj fan! Mitt förtroende för de uppblåsta figurer som utser pristagare sjunker ytterligare; snart får de sträcka på sig för att nå upp till botten.
Men det fanns hopp. Holländaren var en (tyvärr skrev jag inte upp hans namn). Och inte minst en australisk ekonom som jag tror heter Keene. Inte långt från Keynes alltså. Keene(?) förutsåg krisen. Och han begriper att marknaden självklart måste regleras.
Ty allt hänger ihop. När VÄRLDSBANKEN (alltså inte Naturskyddsföreningen eller någon annan miljöorganisation som brukar misstänkliggöras av "strutsarna" som vill fortsätta som förr) nu varnar för att temperaturen på Vår Jord kan stiga med 4 grader på 50 (FEMTIO) år, det mesta på 20 MILJONER(!) år, är det så allvarligt att en och annan "struts" borde få sin blockerade skalle ur sanden. Utan regleringar lär vi inte klara klimatmålen.
Jorden klarar sig. Den vet hur läkande går till.
Det är mera osäkert hur det går för den varelse som ställt till skiten. För att citera ur Rachel Carsons "Tyst vår" från 1962: "Den fråga det rör sig om är huruvida en civilisation kan föra ett skoningslöst krig mot livet självt, utan att samtidigt förstöra sig själv och utan att förlora rätten att kallas civiliserad."

   

Inga kommentarer: