tisdag 10 december 2013

Favorit i repris och min vänstra fot


Jag sa att jag skulle damma av min lilla juldikt när vi närmade oss jul. Jag gör det nu med att hänvisa till inlägget Tidig Juldikt, 18 september. Tiden går fort.
Här är det för övrigt trist. Min vänstra fot är plötsligt svullen och öm, och den som i vanliga fall måste ha rollator för att kunna gå är chanslös när en fot strejkar. Har ni sett någon hoppa på ett ben bakom en rollator? Jag sa igår till hustrun att jag nog borde bli skolpolitiker så svårt som det är för mig att ”sätta ner foten”.
Just nu väntar jag på telefonssamtal från vårdcentralen; jag tar mig inte dit för egen maskin och de har pratat om hembesök. Hembesök av jourläkare var vanliga på 60-talet. Har jag berättat att jag kvällen innan jag gifte mig hade hög feber och fick besök, och medicin, av läkaren Peter Ravelli? Jodå; han var far till tvillingarna Tomas och Andreas. Det var i Åtvidaberg, och tar jag inte helt fel växte en annan landslagsmålvakt upp i ”Sockna”, Tomas Wernersson. Tänka sig! Och apropå ÅFF: bekymret nu är mittbackar. Hallingströms skada plus Mobergs och Tom Petterssons övergångar till andra klubbar kan bli problem.
Nu ringde vårdcentralen. Jag får hembesök av läkare klockan 15.00. Håll tummarna för mig och min vänstra fot.
(”Min vänstra fot” är en film om irländske författaren och konstnären Christy Browns liv. Han föddes cp-skadad och skrev och målade med den enda kroppsdel han kunde bemästra, vänstra foten. Kanonrulle med Daniel Day-Lewis.)  

  

  

Inga kommentarer: