fredag 13 december 2013

Utdrag

Jag roar mig med att skriva min andra roman. Arbetsnamn är Norra Bruksgatan. Min första är jag inte nöjd med och den ligger i en dator och samlar damm. Eller hur man säger numera. Här är ett utdrag från mitt opus 2. Det är hemma hos familjen Johansson på Norra Bruksgatan; mamma Rut, pappa Harry och sonen Dånald.

Ni minns väl att Dånalds far Harry vann första pris i ett lotteri, och att det skulle dröja någon vecka innan han fick vinsten? Precis som utlovat fick han vinsten en vecka senare, men Rut kunde inte dölja sin besvikelse när Harry kom hem med den. 
”En bokdjävel!” utropade hon. ”Hur fan kan ett lotteri ha en bokdjävel som högsta vinsten!”
Hon slet boken ur händerna på maken Harry och vände den ett par gånger.
”Jag tycker den verkar begagnad”, sa hon. ”Jag är inte så van vid böcker, men nog ser det ut som om någon bläddrat i den.”
Hon la boken framför Dånald som satt vid köksbordet.
”Vad säger du, Dånald? Ni har ju böcker i skolan.”
Dånald tittade på boken. Det var första delen av en uppslagsbok, A – B.
”Den är nog inte så ny”, sa han
”Abraham sa att han kanske kan få tag på hela serien, ända till Ö”, sa Harry
Det var som ni kanske minns Harrys arbetskamrat Abraham som ordnat lotteriet.
”Abraham”, fnös mamma Rut nu. ”För resten undrar jag varför det tog en vecka att få fram en gammal bok. Hade lumpboden semesterstängt?”
”Lumpboden?” sa Harry.
”Ja, han måste ju ha köpt bokdjäveln i en lumpbod!”
”Här finns väl ingen lumpbod?”
”I stan, förstås! Han har köpt bokdjäveln i en lumpbod i stan, begriper du väl! Eller hittat den på soptippen!”
 Hon gjorde paus och lugnade sig och fortsatte sen:
”Vad gick lotteriet till?”
”Vad då?” sa Harry.
”Vem stod för lotteriet, vart gick pengarna? Var det någon förening?”
”Det sa han inget om. Han brukar ordna lotterier. Och han var jätteglad att jag vann; han skrattade när jag fick boken.”
”Herregud”, sa Rut. ”Han har ju lurat arslet av dig! Inga fler lotter av Abraham, hör du det! Fan vet vad du kan komma dragande med härnäst!"
Hon tog boken och kastade in den i lägenhetens enda garderob som blivit samlingsplats för allt skräp. Boken hade funnit sin plats.

Inga kommentarer: