tisdag 8 juli 2014

Morgon

Det är morgon och jag sitter på altanen. Trasten dominerar; den gör det morgon och kväll.  Kanske tycker de andra fåglarna som jag; att den sjunger vackrast. Och därför lyssnar och njuter. Nästan som det var i förrgår när Lars Palmgren i Sommar spelade Pavarottis hyllning till Caruso. Då stod tiden stilla.

Men nu hörs ett annat rytmiskt ljud; gångstavar som energiskt sätts i gruset, och nu ser jag Benny nere på vägen.  Han går i ur och skur, säkert en mil per dag. Precis som jag fick han diabetes typ 2, men han gav sig fan på att klara det utan medicin. Och gör det. Själv måste jag ta tabletter; jag kan ju knappt gå med rollator. Men jag trampar motionscykel och gör min krymplingsgymnastik regelbundet. En gör så gött en kan, som Ralf Edström sa.   
Och när Benny försvunnit hör jag knaster i gruset och det är Kristina på morgonpromenad, och sen hämtar Christer och Lasse sina tidningar. Christer och hans fru Agneta har för resten god smak, för de gillar min bok.
Så börjar bilar passera nere på vägen. Trasten tystnar; han kanske fattar att överdrivet bilåkande är ett hot mot honom och de andra smådjuren

Inga kommentarer: