torsdag 31 juli 2014

Varmt vatten och alger

Redan fredag igen och redan 1 augusti. I lördags badade jag för första gången på 5 år. Barnbarnet Marcus körde mig i rullstol på bryggan i Sandgärdsbadet i Gryt, och via en badstege tog jag mig i. Det var varmt i vattnet, kanske 24, och jag kan fortfarande simma. Utan hjälpmedel. Det betyder att jag tar mig fram bättre i vatten än på land.
Men nu är vattnet inte inbjudande, precis. Det har kommit alger i år igen. Ett par tum tjockt lager ligger på sina håll i skärgården. Så småningom försvinner algerna. Tror vi. Precis som vi för inte så längesen trodde att haven kunde svälja allt; bara ytan såg ren ut så ...Men algerna sjunker till botten och skapar döda bottnar och ger nya algblomningar och nya döda bottnar. De döda bottnarna i Östersjön motsvarar en yta stor som hela Danmark plus Skåne, Blekinge och Halland.
I Sverige skyller vi gärna på de andra länderna kring Östersjön. Men vi har genom åren bidragit rejält till nedsmutsningen. Och bidrar. Det fanns till exempel en flygskatt som regeringen tog bort 2006, Och en skatt på konstgödsel som togs bort.
Skälet att ta bort skatter som skyddar vår livsmiljö sägs ofta vara att man vill skapa tillväxt och jobb.

Och det blir tillväxt. Av koldioxid och alger med mera. Och på sikt blir det säkert jobb åt dom som i framtiden ska försöka sanera efter oss.

Inga kommentarer: