lördag 20 december 2014

Behovet av (bibel)kunskap

Det här är en iakttagelse jag gjort ganska ofta: ateister kan bibeln fan så mycket bättre än de flesta religiösa.  
Själv är jag ateist och har märkt att jag står mig ganska bra; åtminstone när det handlar om Gamla Testamentet. Det beror på att jag tycker om stilen och därför läst en del. Till exempel vet jag vad Kain sa när Gud frågade efter hans bror Abel (som Kain dödat). Kain sa: Jag vet icke; skall jag taga vara på min broder?”
Det där står i Första Mosebok 4:9. Jag har alltid tyckt att Kain var en skitstövel som slog ihjäl sin bror av ren avund och sen ljög. Och orden ”skall jag taga vara på min broder?” visar vilket praktarsel han var.
Nu vet jag att många religiösa riktningar har kurser i ämnet bibeltolkning. Nu förstår jag varför. Till exempel har KD- ledningen i veckan, genom en artikel av Göran Hägglund, visat att de inte förstått ett dyft av Första Mosebok 4:9.

Heller.

Inga kommentarer: