måndag 1 december 2014

Om egen PR

1 december, och jag tror att det nu är 3 veckor kvar tills det vänder och blir ljusare. Då kan man titta i almanackan och se hur mycket längre dagen har blivit. Än till exempel dagen innan. Finns det för resten numera almanackor som visar dagens längd?
Fan vet. 
Däremot finns det mängder av Planeringskalendrar. Fanns i alla fall, men nu har nog de flesta sin Planeringskalender i datorn. Då kan chefen se vad man gör. Är man förslagen kan man dock lura chefen och skriva in sånt som låter bra, men som man inte ska göra. Under förutsättning att man inte har ett sånt jobb så att alla med blotta ögat kan se vad man gjort, förstås. För då behövs ju ingen Planeringskalender; då vet alla att man jobbat hela veckan
Men för alla som har jobb där det inte är så enkelt att se vad de gjort är Planeringskalendern i datorn utmärkt.
På arbetsplatser där man har individuell lönesättning (de flesta arbetsplatser där det inte syns vad folk, egentligen, gör) är Planeringskalendern ett omistligt instrument. Förslagna anställda kan ljuga oförblommerat och chefen har ett underlag för lönesättning.
De som bara gör sitt jobb och inte prioriterar att skriva i Planeringskalendern för att lura chefen får skylla sig själva. De har inte förstått förlängningen av Satsa-På-Dig-Själv, dvs individuella löner.

Som pensionär i snart 3 år har jag ingen Planeringskalender; det arbete jag utför tillhör kategorin Synligt. Jag har gett ut en roman, "Gatan som nästan försvann", och räknar med att skriva klart min andra i vår (arbetsnamn och trolig titel: Pojkarna från Telegrafhuset).
Jag är usel på egen PR men min första bok finns att hitta på www.gmlforlag.se. Eller ring mig på 013-151436. 
Det lackar ju mot jul. Om ni till exempel har svårt att hitta på julklappar, menar jag. "Gatan ..." är för resten ganska bra har jag både läst och hört. 




Inga kommentarer: