måndag 4 augusti 2014

Höstlöv och 30 grader eller Att ha och inte ha

Den 21 juli skrev jag ett inlägg med titeln "Hett värre" Då blev det över 30 grader. Sen dess har vi haft denna värme. Jag gratulerar alla som tål eländet; själv tycker jag att nu får det vara nog. Det är två veckor nu. Och på marken ser det ut som vore det oktober: bruna löv täcker de gräsmattor som är gula och inte gröna.
Enligt en i det närmaste enig forskarkår är vårt sätt att leva ett skäl till jordklotets uppvärmning. Jag vet att det är skillnad på klimat och väder, men  frågan är om de som av något skäl förnekar vår skuld begriper att det är skillnad. När det var kallt en dag härom vintern hörde jag en förnekare säga: Och så säger de att det blir varmare.
Det är i klass med statsministerns uttalanden att Sverige minsann gjort sitt. Han bortser (avsiktligt?) från att tillverkning i andra länder och KONSUMTION i Sverige, plus våra flygresor utomlands, betyder att vi ÖKAT våra utsläpp med 15 %, inte minskat med 20 % sen 1990. Varför gör han på detta viset, som en rumpnisse skulle säga. Han har ju fått som han ville; det är bättre för den som  har och sämre för den som inte har.

Ps Två av de "insatser" statsministern deltagit i är slopandet av flygskatt och slopandet av skatt på konstgödsel. Ds

Inga kommentarer: