tisdag 26 augusti 2014

Också Nyspråk?

Snart är det höst och dags för gymnastik. Tyvärr går det  nog lite sämre i år än i fjol, men jag tänker delta. En gör så gött en kan, som Ralf Edström sa. Han var på sin tid Sveriges bäste fotbollsspelare och internationell stjärna. På den tiden rådde ännu ödmjukhet. Det tycks mig som om dagens stjärnor har en del att lära av Ralf.
Men tjejerna som tog "våra" medaljer i friidrott och simning är ödmjuka. Kanske är det ett kvinnligt drag. Och då är jag inne på feminism, och jag måste ställa frågan: Varför slutade man tala om jämlikhet?
Det fanns ju som krav redan 1789. Och kanske ännu tidigare.
Men så togs ett steg tillbaka; jämlikhet blev jämställdhet. Och idag är det politiskt korrekt att vara feminist. Som så vitt jag förstår är jämställdhet.
Jämlikhet kan givetvis inte uppnås med nuvarande ekonomiska system.
Vore det inte ärligare att säga det?
Istället för att falla in i Nyspråk.

Inga kommentarer: