fredag 31 oktober 2014

Någonting har hänt

Det är en del av en berättelse som ofta tränger sig på. Mitt minne är numera inte ens 90-procentigt; det är med andra ord meningslöst att försöka minnas vem som skrev. Och inte minns jag omständigheterna exakt, men jag gör den här scenen till en lördag på 50-talet; när de flesta vägar var belagda med grus och bilar inte gick så fort.
Två män står i ett vägkors. Det är sommar, det är torrt. De ser på håll ett dammoln som närmar sig snabbt. Så är molnet framme vid korset och passerar: det är en bil som kör 50, kanske 60, och en av männen säger:
”Fasligt vad en del har bråttom fast vi alla har samma mål. Kyrkogården.”

Nu lever vi längre och bilarna går fortare. (Men inte fort nog, tycks det: det flygs mycket. Och hur fan kan flyg vara billigare än tåg?)

Och de båda männen? Jag minns inte, och nu låter jag dem gå hem. Det är lördag, som sagt, och de slutade för veckan vid middagstid, som vid den här tiden var klockan tolv; mitt på dagen, alltså.
De tar en grogg sen, eller en kaffekask. Mitt i lugnet sitter de. I morgon är det söndag, deras lediga dag.

Ordet livspussel har ännu inte gjort entré.

Inga kommentarer: