måndag 6 oktober 2014

Nedskärningar och missnöje

Idag har jag hört 2 nyheter som gav tankar. Först hörde jag att polisstationer ersätts av servicekontor på mindre orter. Det är en omorganisation som leder till det. Jag har lärt mig att när en omorganisation leder till något som innehåller ordet service betyder det att det blir en försämring.
Det andra jag hörde var att ett antal skattekontor läggs ner. På mindre orter, förstås.
Det här är en del av ett sen länge pågående mönster; servicen på landet blir sämre, samtidigt som jobb försvinner. Det blir förstås arbetslöshet när det gemensamma skärs ner. När man skär på skattemyndigheterna har det f ö visat sig att man gör en usel affär; det ger lägre skatteintäkter. Och därmed sämre service och ännu färre jobb.
Det är naivt att tro att de enda jobb som är ”riktiga” är skattesubventionerade jobb inom städ och restaurang, samtidigt som det gemensamma skärs ner. Framför allt på småorter.

Det är nog en grund för missnöjesyttringar i t ex val.

Inga kommentarer: