torsdag 30 oktober 2014

Vad händer runt omkring? Egentligen.

Nyss tänkte jag på TV-teatern, den bildade många av oss lantisar som inte tog oss till Dramaten och andra berömda teatrar. Jag tänkte på en scen ur en pjäs som jag numera inte vet vare sig namn på, eller författare till (var det Slas?)

Alltnog. Det är ett hus på landet, ett äldre par, och hon säger: ”Du har blivit så konstig.”
Han: ”Det är inte jag, det är allt runt omkring.”
Jag tänkte att TV-teater vore inte så dumt nu när man blivit handikappad och inte är intresserad av Eurovisionsschlagern.

Och så tänkte jag på att polisen ska försvinna från mindre orter.
Och igår var det arbetsförmedlingar.
På många små orter finns det däremot många frisersalonger och kaféer. Och en äldre herre sa:
”En ort kan ju inte leva på frisörer och kaféer.”
Var det han som var konstig?

Eller allt runt omkring? 

Inga kommentarer: