måndag 2 februari 2015

Snart blir det VM! (trots allt)

”Idrott är att hinna före
Till ett fånigt, litet snöre”
Det var ett program med Lennart Hyland, i radio eller TV, och folk skulle skicka in slogans på varje bokstav, och på bostaven I vann ovanstående. Som mycket idrottsintresserad tyckte jag att det var ett uruselt val.
Nu har det gått en massa år, men vurmen för riktig idrott består: jag kommer att vara som klistrad vid TV:n de närmsta veckorna. Då handlar det ju om skidor!
Men jag borde vara luttrad. Pga all jävla doping! Som Mühlegg, Österrikare, Ryssar och Finnar besudlat sporten med.
Minns ni förresten Grimmer och Klause från DDR? Fan så fort de åkte! Jag tror att det bara var Vedenin, ryssen, som hängde med. I våra dagar fick Estland fram ett bra lag med Verpalu och Smigun i spetsen. De kunde toppa formen! Knappt ett bra resultat när det inte gällde så mycket. Det kunde faktiskt gå dåligt i alla lopp fram till ett mästerskap; men då jävlar!
Och jag borde vara luttrad på grund av alla jävla pengar som besudlar idrotten! Golf, tennis, fotboll; summorna är löjliga. Jag läste att Zlatan tjänat en miljard. En MILJARD! Det är till exempel en bra draghjälp för mediokra direktörer.
Ishockeyn går heller inte av för hackor när det gäller att tjäna en hacka. Och där finns ett förslag att ett lag måste ha fyra miljoner för att spela i högsta divisionen! På något sätt det slutliga beviset för att idrottslig prestation inte längre är etta. Om fotbollen kommer med samma krav är det för alltid adjö till Falkenberg, Mjällby och ÅFF. Särskilt trist för mig som håller på ÅFF.
Och utsikten att tjäna pengar får en och annan att ta till otillåtna metoder.

Men jag kommer att följa den riktiga skidåkningen, trots att jag vet att Norge måste be handbollslandslaget valla om de ska förlora.

Inga kommentarer: