tisdag 25 december 2012

Driving home for Christmas

Det verkar finnas en rädsla hos politiker med makt att arbetsviljan är låg i Sverige. Inte minst bland ungdomen. Till exempel tycks de tro att människor inte vill jobba om arbetslöshetsFÖRSÄKRINGEN, dvs a-kassan, blir så "hög" att att arbetslösa slipper stå i matkö. Det är en jävla cynism som inte borde finnas i vårt land. Framför allt borde dessa cyniker kläs av all makt.
Jag firade julafton med bl a mina fyra barnbarn. Malin är 21. Hon studerar i Jönköping och nu på lovet jobbar hon i en bokhandel. Alla som besökt en bokhandel före jul vet att personalen har (drygt) fullt upp. Malin gillade att den 23:e var en söndag. "Röd dag, dubbel lön", sa hon, trots att hon var trött.
Hennes kusin Linnea är 20 år. Hon jobbar på Burger King, sedan hon tog studenten 2011. Hennes tider är nästan osannolika för den som upplevt ett Linköping som var tomt när sista filmen slutade halv elva. Nu jobbar hon ofta till klockan 03.00 på helgerna! Nästa höst ska hon fortsätta studera, men just nu tjänar hon pengar och skaffar erfarenheter inom hamburgerbranschen.
På Burger King jobbar också Linneas bror Adam, 18. Han går fortfarande på gymnasiet och jobbar "extra" vissa helger. Innan dess delade han ut reklam på helgerna. Han tar studenten i vår.
Adams kusin, och Malins bror, Marcus tog studenten för ett halvår sedan. Han jobbade precis som Malin med bl a trädgårdsarbete deltid på företaget där deras mor, min dotter alltså, är anställd. Men det blev naturligtvis för få timmar för ungdomar som vill jobba.
Så han flyttade till Tönsberg. Norge alltså. Där har han ett tungt men välbetalt jobb på en livsmedelsfabrik med 500 anställda. 150 är svenskar. Han blir i Norge fram till sommaren; sen blir det studier för honom också. Jag tänkte på honom nästan hela dagen i lördags när de (tre killar) åkte hem, och igår bad jag honom spela "Driving home for Christmas". Den stunden kommer alltid att vara mitt minne av den.
I morgon åker de tillbaka till Tönsberg, ty den 27:e börjar Marcus jobba 03.00! Jag har inte Linneas schema men kanske slutar hon när Marcus börjar.
Jag har svårt att tro att arbetsviljan är låg hos svenska ungdomar.
Den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige har andra orsaker. Kort sagt: felet finns någon annanstans.

Inga kommentarer: