söndag 3 november 2013

Lite mer om fotboll

Så är säsongen slut och ÅFF kom före Snoka. Sett till resurser, publikunderlag och så vidare är det nästan otroligt att lilla Åtvid kommer före Norrköping.
Men jag ser ett orosmoln inför nästa säsong. Anfallet.
Till min förvåning lånade man ut Mattias Mete till Syrianska utan krav på att han inte skulle spela mot ÅFF. Han gjorde 2 mål. Har Oscar Möller gjort det på hela säsongen?
När jag ser Möller tänker jag på min fars ord när han första gången sett Roland Sandberg i ÅFF-skrud: ”Di bruker säje att spelere ä ovän mä bollen, men en kunne tro att bollen va hans dödsfiende.” Sandberg var förvisso inget tekniskt under, men med tiden visade han att min far hade delvis fel: han var en jävel på att få dödsfienden i mål.
Det är skillnaden mot Möller.
Värvningen av Santos som inte platsat i sina tidigare allsvenska klubbar förvånade stort. Men hans mediokra insatser förvånar tyvärr inte. Utlåning igen?
Nu gick Falkenberg upp och med Mjällby är det 3 klubbar från små orter i högsta serien. ÅFF och Mjällby har klarat sig trots små resurser; de har rättat mun efter matsäcken.
Det tycks inte förbundet gjort: Friends Arena blöder. Det förvånar inte heller. Samtidigt har Tele 2 Arena byggts. Vad tror man Stockholm är? New York City?
På Friends Arena har tydligen gräset varit så dåligt att en armada långtradare kört nytt gräs från Holland flera gånger. Miljövidrigt, dyrt och idiotiskt. Jag hoppas att det är en skröna. Men säker kan man inte vara.
Som gammal forward har jag 2 förslag till regeländringar. 1. Ta bort tramset ”kommer från offside”! Det har jag aldrig förstått. Åke Bergström, eldsjälen i Falerums IF, sa: ”En forward måste vara 50 % bättre än en försvarare.” Och på den tiden var man 5 forwards! Jämna ut skillnaderna och ta bort eländet, det skulle tveklöst ge ett par mål. Och vi vill ju se mål. 2. Inspark i stället för inkast. Det kan också ge ett par mål till. Det heter ju för fan FOTBOLL!
För övrigt måste nog Linköpings Hockey Club komma till skott och förstärka på backsidan om man vill nå slutspelet.

Inga kommentarer: