lördag 2 november 2013

"Värdelöst" vetande?

Henrik Tikkanen sändes en gång till ett kristet pojkläger. Där lärde han sig runka. Kristendomens läror är inte alltid vad en del tror.
Många afrikaner tvivlade säkert på det kristna budskapet när det dök upp i följe med civilisationens arméer, som delade upp kontinenten i europeiska delar och exploaterade den. En bra vinst för Europa. För de kristna blev det också en liten vinst, för alla afrikaner såg inte altarets förbund med svärdet och omvändes till ”den rätta läran”
I skolan på 50-talet lärde vi oss skratta åt att de dyrkat solen innan vi kom och fick dem att dyrka en gud som inte var synlig. Ingen lärde oss att solen är förutsättningen för allt liv. (Inte ens oljan eller kärnkraften kan konkurrera!)
Jag är förvisso ateist, men senast igår läste jag både i bibeln och lyssnade på morgonandakten 05.45. Jag lyssnade visserligen med ett halvt öra men hörde prästen citera Anne på Grönkulla, som sa att hon hoppades att världen skulle vara ett bättre ställe när hon dog än när hon föddes. Tänkvärt, eller hur.
Det jag läste i bibeln var om Kain och Abel. Jag kom inte ihåg vem av dem som var mördare och sa: Skulle jag ta vara på min bror? Det var Kain. Han bosatte sig sen Öster om Eden.
Som ung läste jag John Stenbecks roman, som gjorde stort intryck. Det vart också en av legendaren James Deans tre filmer. Han var världens förste tonårsidol. Han körde ihjäl sig. Jag kan alla hans filmer, de andra två är Ung rebell och Jätten.
Jag tror Edna Ferber skrev Jätten, och jag tror också att hon skrev förlagan till en av världens bästa musikaler, Teaterbåten. (Jag har inte slagit upp det, litar än så länge på förvärvad kunskap)
Det här  är exempel på vad många (mindre vetande?) föraktfullt kallar värdelöst vetande. Så illa är det alltså de tror att det måste finnas en prislapp på all kunskap. Det kan kanske förklara varför kulturen inte får så mycket pengar. Nu när lönsamhet blivit religion. Men jag tror att vi behöver kunskap utan prislapp. Jag tror att den som äger kunskap om Kultur och Historia inte låter sig luras av de mörka krafter som alltmer sticker upp i Europa. Och Sverige.
Vet ni för resten att Hitlers propagandaminister Goebbels sa: När jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver. Det är fan i mig inte värdelöst att veta!
Till slut Tikkanen igen. Förordet till boken jag läser om, Brändövägen 8, lyder: Första delen av en historia som lär att den som inte vill se framåt och inte kan se bakåt bör se upp.
Jag lämnar tolkningen till var och en.

Inga kommentarer: