söndag 20 oktober 2013

Om fotboll


Jag måste skriva ett par rader om fotboll, nu när allsvenskan går in i slutskedet.
Åtvidaberg har klarat kontraktet, så allvarligt talat har den riktiga nerven gått ur trots att serien inte är klar. Men givetvis ska jag se matchen mot Helsingborg i eftermiddag.
Det blir på TV; jag har lite för svårt att gå för att ta mig till Kopparvallen, men ibland när vi är i ”Sockna” tar vi ett varv runt den nya planen och ler när vi ser att kulturbyggnaden ”Gamle Gymnastiken” står kvar. Den var inte bara omklädningsrum för fotbollen till runt 1960; den blev också ett slags geografiskt märke av rang.
Till exempel när en känd Åtvidabergsbo gjorde en bussresa i Europa, ända till Medelhavet. ”Vilken väg åkte ni, då?” frågade någon efter semestern. Svaret blev: ”Vi åkte över Gamle Gymnastiken.” Punkt.
Men allvarligt talat är jag inte säker på att jag skulle åka till matchen även om jag vore frisk: det är 3 grader ute och man skulle nästan behöva bandyportfölj. Klädsel som till en bandymatch krävs i alla fall.
Och jag vet att den ståndpunkt jag nu redovisar, delas av många: Varför i helvete spelar man inte höst-vår istället? Som de flesta andra länder. Nog vore det skönare att se serien avgöras i juni i stället för i november? Omläggningen till vår-höst skedde VM-året 1958. Det är tveksamt om Sverige får VM igen. Men en ändring så att serierna avgörs på försommaren i stället för på förvintern är nog ingen dum idé.
Igår spelade Gefle för att rädda kontraktet. Inför hemmapublik. 2800 personer. Punkt igen.
PS Nyss vann ÅFF med 3-0.

Inga kommentarer: