söndag 29 juni 2014

Brazil

Man ska ha ett lag, helst i England. Det har jag också, Ipswich Town Football Club. 
Det var i början av 1960-talet The Town gick direkt från 2:an  och vann ligan. Det tyckte jag var så häftigt att jag sedan dess haft The Town som favoriter. Idag spelar man en inte särskilt framträdsande roll i 2:an, som av någon anledning kallas the Championship.
Men i början av 1980-talet hade man sin andra storhetstid. Jag minns centern Paul Mariner, landslagsman för England, och forwarden Eric Gates. Och de båda holländarna på mittfältet, Arnold Mühren och Frans Thijsen. (Och visst var väl Terry Butcher mittback?)                                    

Men mest tänkte jag idag på den tredje forwarden, Alan Brazil. Inte för att VM är i Brasilien, utan för att man bröt matchen Holland-Mexiko efter 30 och 75 minuter för att spelarna skulle få dricka och svalka. Det var då jag tänkte på Alan.
Han var landslagsman för Skottland vid VM 1982 och var nära döden. FIFA ansåg sig veta bäst och fram till 82 i Spanien fick man inte dricka i VM under en match. Alan drabbades av uttorkning och fördes till sjukhus och fick dropp. Sen dess får man inta vätska.

Alan klarade sig. 
Men Ipswich kom bara 2:a i ligan. Vinnarna fick höra You never walk alone på Anfield det året också.

Inga kommentarer: