måndag 2 juni 2014

Åter på Lilla Blå

Juni och sommarmånad igen. Tyvärr är jag sämre än för ett år sen, och det är klart att man funderar en del på den här jävla sjukdomen. Jag märker det så tydligt här på landet; det är på något vis lättare här att jämföra med hur det var i fjol. Till exempel ser jag det på de allt kortare sträckor som jag kan gå. (Om sanningen ska fram: jag kan inte gå alls utan rollator.)
Nåja. Jag har gett ut en bok (Se mitt inlägg Bok 8 april) och håller på med 2 till. Flera som läst min första tycker den är bra; det gläder mig.  Det är ju bra att man lämnar något efter sig.
(För resten: om ni inte köpt boken finns en länk i ovan nämnda inlägg!)

Nåväl. På förmiddagen for vi in till Valdemarsvik och jag drack en cappuccino på mitt stamfik Lilla Blå, där jag som vanligt kollade in folklivet. Men ännu har inte sommarruschen börjat; endast ett fåtal rörde sig längs Storgatan. Om några veckor blir det annorlunda.
Och nog har mycket ändrats. Där jag sitter låg en gång Hotellet som figurerar i åtminstone en Stieg-Trenter-deckare. Och lite längre bort gjorde polisen razzia för cirka 60 år sen; en liten gatstump var tillfälligt enkelriktad och där stod de och bötfällde cyklister som cyklade den väg som de brukade. 
Ett par av mina morbröder och min far åkte fast och fick böta. Jag tror det var 15 kronor. 15 kronor var mycket i början på 50-talet. Idag prioriterar inte polisen cyklister som kör mot en tillfälligt enkelriktad gatstump. De har viktigare saker för sig. Som att bevaka att alla får demonstrera, oavsett vilka det är.

Håhå ja ja. Sverige är nog lätt att ta över för mörka krafter. Det tycks krattas som fan i manegen.

Inga kommentarer: