I morse
diskuterades det nyaste betygssystemet på radio. Forskare och elever verkade
inte tycka att det är så bra. Själv har jag ingen uppfattning om det är bra
eller dåligt. Utom att det tycks vara svårt att hitta ett system som är bra.
Betyg ska
mäta kunskap. Men som jag minns min skoltid hade de en tendens att betygsätta hela
människan som bra eller dålig. Jag hade flera lärare som mobbade ”dåliga”
elever. Värst var en gymnastiklärare. Han hade klara fascistoida drag; vi var
rädda för honom och skrattade med när han mobbade en mörkhårig, överviktig
pojke som hette – Rosenberg. Jag skäms när jag tänker på när vi skulle ha
mästerskap inomhus och grenarna var höjdhopp och stående längd och vi skrattade
när den fan sa: ”Rosenberg ska vara med i höjd, han har klarat 1.30. Nä visst
ja, det var i längd.” (Kvallängd var
2,70, tror jag)
Och i
vuxenlivet finns en bedrövlig tendens att betygsätta människor som lönsamma
eller inte. Det mest bedrövliga man kan höra är Sverigedemokraterna som sätter
prislapp på människor som tvingats fly från krig och förtryck. Nästan hela
finansieringen av deras förslag bygger på att vi inte tar emot invandrare. Den
som räknat skulle f ö inte få godkänt i matte.
I
arbetslivet betygsätts både människor och jobb; politiker talar om ”riktiga”
jobb. Det förefaller som om de med ”riktiga” jobb menar till exempel jobb med
provisionslön på ett Call-center medan ett jobb som arbetsförmedlingen
subventionerar på en förening inte är riktigt. På grund av subventionen. Dock
tycks jobb då staten subventionerar med RUT-avdrag vara ett ”riktigt” jobb. Man
blir lite förvirrad av detta märkliga språkbruk.
Kanske är
det dags för en del politiker att pröva ett riktigt jobb?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar