tisdag 21 januari 2014

Nyspråk

Igår tänkte jag på Erik Blair. Igen. Han skapade under pseudonymen George Orwell begreppet Nyspråk i sin roman 1984. 
Nyspråk brukar oftast och enklast förklaras med att de styrande sa ”krig är fred” till sina undersåtar. Man vände något i grunden negativt till något (för de styrande) positivt. 
Jag tänkte på honom igen när regeringen presenterade ett ”sparpaket” för SJ. En kort tid efter att en minister sagt att man nu gör en historisk satsning på järnvägen! 
Ett antal SJ-anställda lär snart vara före detta anställda. Precis som de 700 underhållsarbetare som blir av med jobbet. När underhållet är så uselt att det rapporteras om urspårningar och incidenter nästan varje vecka, och det snart är smått sensationellt om ett tåg kommer i tid!
 Då betyder tydligen nedskärning satsning i en ministers mun. 
Då kan man tala om Nyspråk!

Många som blir arbetslösa av denna historiska ”satsning” är försäkrade mot arbetslöshet via A-kassan, och de får kanske ut från den försäkring de betalat avgift till. Om jag förstått vår finansminister rätt, kallar han denna utbetalning från försäkringen för bidrag. 
Inte fan har jag hört någon säga att den som drabbats av till exempel en skada på sin bil fått bidrag; då säger alla att man har fått försäkringspengar utbetalade. Och inte har jag hört vår finansminister säga att den får bidrag som får s k Rutavdrag, för att han har råd att engagera en bartender till sin privata fest. 
Å andra sidan: med en bartender på trädgårdsfesten försäkrar man sig mot felblandade drinkar. För visst vore det pinsamt om en gäst begär en Övre Manhattan och får en Dubbel Stureplan.

Inga kommentarer: