måndag 6 januari 2014

Olympiska spel


Sverige gjorde ett fantastiskt OS 2010. Jag pratar nu om längdåkning. Övriga grenar minns jag knappt. Jo, att Anja Pärsson blev blåslagen när hon vurpade, men kom igen och tog ett brons ett par dagar senare. Sånt minns jag.
Annars var det Kalla, Hellner, Johan, Rickardsson, Södergren och Anna Haag man minns. Känns namnen igen? Om Anna får en plats i år är osäkert. Hon har varit förkyld och missat träning. Precis som sambon Emil Jönsson. De bor på hög höjd i Davos. Jag har tänkt på att Per Elofsson, supertalangen, byggde ett höghöjdshus och blev sjuk. Tänk om den som vuxit upp på havsnivå inte klarar att vistas på hög höjd för länge?
Nu tycks ju Emil vara på gång om man ska döma efter tävlingarna i helgen. Han var annars en av få svenskar som gick mindre bra 2010. En annan var Teodor Petterson; han körde sprintstafetten och orkade inte alls. Ett par nya namn har dykt upp. Calle Halfvarsson. Hanna Eriksson. Ida Ingemarsdotter.
Men tyvärr tänker jag på 1976, då Tomas Magnusson av familjeskäl stannade hemma och Lundbäck var helt ur form. Minns jag rätt blev det en medalj: Benny Södergren smög fram och tog brons på 5-milen.
Och just nu står det på Text-TV att Johan Olsson är skadad! Plus att han varit förkyld i julhelgen. Rickardsson blev påkörd av en bil och skadade knät i somras. Södergren har nog gjort sitt och nu i helgen kom Hellner 8:a i Skandinaviska Cupen! Åtta!!  
På damsidan glömde jag Stina Nilsson och fjolårets sensation Emma Wikén. Men Emma får nog ingen biljett.
Det ser sämre ut än på länge, är jag rädd. Jag hoppas jag har fel, förstås. Men det kan bli som 1976; ett brons. Det tar förstås Charlotte Kalla på dubbeljakten. Men stafetterna då? Det vill nog mycket till om damerna ska rå på Finland eller USA i kampen om silver och brons. (Större favorit än Norge i stafett har väl aldrig funnits.)
Och herrarna, troligen utan Johan och en Hellner som inte varit på topp på två år, lär få det mer än svårt att ta medalj i stafetten. Jag hoppas jag har fel, och att det mera kommer att likna sommar-OS 1976, då Gärderud och Bernt Johansson tog två av våra populäraste guld i modern tid.
Men det är nog tur att jag kan glädjas åt norska guld.

Sent PS. Anna, Emma, Sara Lindborg och Britta Johansson-Norgren togs idag ut. Men hur är det med Hanna Eriksson? Hon vann ju en etapp på touren. Och inget nytt om Johan 

Inga kommentarer: