fredag 10 januari 2014

OL 2022

Det är mindre än en månad kvar till vinter-OS i Ryssland. Såvitt jag förstår blir det en dyr historia. Orten som av någon märklig anledning fått spelen, Sotji, är ingen etablerad vintersportort, utan man har i bergen ovanför staden byggt arenor för tävlingarna. Som alltså kostat multum. 
Numera tycks man tävla inte bara i idrott utan också i själva arrangemangen. Inte minst uppmärksammas invigningen och jämförelser görs med tidigare arrangörer. Själv är jag intresserad av idrotten och förstår inte glamouren kring invigningarna. 
Var det inte Hitlers Tyskland som började med invigningar 1936, för resten? Och de flesta journalister på plats var djupt imponerade av arrangemanget. Så kan det gå. 
År 2022 har Stockholm sökt vinter-OS, och det är som bekant en etablerad vintersportort: man har till exempel slottssprinten på skidor. Tyvärr finns det sällan eller aldrig snö till en bana och lastbilar får köra i skytteltrafik och bland annat lägga ut ”snö” som bildats när man skrapat isbanor av skilda slag. Kultur- och idrottsministern har sagt nej till statligt stöd: det har jag all förståelse för. 
En konkurrent till Stockholm är Oslo. I Oslo finns Holmen-Kollen, världens i särklass bästa arena för längdåkning. Som jag ser det är det David mot Goliat. I småskolan indoktrinerades vi till att hålla stenhårt på David. Nu håller jag på Goliat. Och nationalismen är chanslös mot förnuftet. 
Holmen-Kollen for ever! 

PS OL är den norska förkortningen för OS. Om någon undrar över rubriken

Inga kommentarer: