onsdag 15 januari 2014

Råd

Nyligen hörde jag på radio en man som anses vara särskilt kunnig i ekonomi. Han sa att inflationen är för låg i Sverige. Den måste upp till ungefär 2 %, vilket är det är det mål vi har, sa han.
Det verkade på honom som om det mesta skulle ordna sig bara vi får lite högre inflation. Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att följa denne särskilt kunnige man. Allra helst när jag fick besked om årets pension; där kompenseras man inte för den inflation den särskilt kunnige anser att vårt land ska ha. Tvärtom. Pensionen MINSKAR med några hundra per år. Som pensionär är man därför glad om till exempel maten inte blir dyrare. Billigare lär den ju knappast bli. Men för den som får lägre inkomster, till exempel sänkt pension, blir den faktiskt dyrare.
Om den särskilt kunnige får som han vill blir den alltså ännu dyrare för en pensionär. Men den särskilt kunnige har nog hög lön och får jobbskatteavdrag, så han har nog råd med lite dyrare mat. Oftast har ju de som vill ha högre inflation just – råd.
Om den kunnige får råda, kan det bli knepigt för en pensionär att få råd med det man förra året hade råd med.
När jag tänker på den särskilt kunnige misstänker jag att de råd han ger är dyra. Men om de är goda vete fan!

Inga kommentarer: