lördag 8 februari 2014

Holmen-Kollen

Det är i dessa dagar omöjligt att inte låta tillvaron påverkas av OS. Det är åtminstone inte möjligt för mig. När det gäller längdåkning på skidor är jag inte bara intresserad; jag är fantast. 
En gång när jag jobbade lyssnade vi på herrstafetten på radio, och då ringde min telefon. Det var internsamtal och den som ringde hette Börje. 
Denne Börje blev betraktad som en idiot och fick namnet ”Börje som ringde under stafetten” Det var mycket värre än om han döpts till exempel till ”Börje Rövhål”.
Igår jublade jag förstås med Charlotte och just nu väntar jag på herrarnas dubbeljakt. Men Markus och de andra svenskarna har tufft motstånd. Norrmännen, ryssarna, Cologna.
Men tyvärr har IOK lagt en våt filt över idrotten. Sotji. Kostnaderna. Korruptionen. Mänskliga rättigheter. Det är tyvärr inte första gången. Berlin 1936. Peking häromåret. Propaganda på ytan, diktatur under. Varför gör man samma misstag gång på gång? Tänk om det förekommer mutor!
Nobels fredspris delas ut i Oslo. Man kan förvisso ha synpunkter på pristagarna, men tanken med fredspriset och den olympiska tanken stämmer väl överens. Och i Oslo finns Holmen-Kollen! Minns ni publikfesten 2011, Skid-VM? Lägger man det alltid där behöver det inte kosta skjortan att bygga skrytanläggningar. Och behöver man hjälp med till exempel ishockey, skridsko, konståkning, curling finns Göteborg intill.
Men tyvärr har den olympiska tanken fått stryka på foten och det är andra syften som styr valet av plats. Det dröjer väl inte förrän OS läggs i Saudiarabien med importerad snö och is. Så galen tycks världen ha blivit.

Men nu är det snart dags för herrarnas dubbeljakt, Minns ni 2010? Hellner 1:a och Johan 3:a! Och en tårögd Per Elofsson i rutan. Jag kan avslöja att han inte var ensam om att vara tårögd.

Inga kommentarer: