måndag 24 februari 2014

Mer om kollektivtrafik; ett Moment 22

I går skrev jag om hur partierna säger att de vill satsa på kollektivtrafiken, men att det uppenbarligen inte stämmer. Idag hade också TV uppmärksammat eländet, och då visades att kollektivtrafikens del av resandet var densamma som på 70-talet. Det förstår jag: i takt med att biltätheten ökat och det satsat på vägnätet har kollektivtrafikens villkor försämrats.
Jag flyttade till Kvinnebyvägen år1979. Jag hade då som nu knappt 100 meter till närmaste hållplats. Två bussar trafikerade linjen, 207och 227. På morgnarna gick de var 12:e minut, och eftersom man då begrep att de inte skulle gå samtidigt hade man en buss var 6:e minut. Buss 227 var snabbuss och man var i centrum på ca 10 minuter. De närmaste åren, samtidigt som man började tala om behovet av satsning på kollektivtrafiken, hände bland annat följande:
Buss 227 försvann ur sinnevärlden. Trots att behovet uppenbarligen fanns, eftersom den oftast var proppfull. Buss 207 blev då mer än proppfull. Naturligtvis; en buss hade ju försvunnit. Men många tröttnade på att stå och trängas på en överfull buss och började åka bil istället. Nu blev det allt färre som tog bussen. Planerarna tycks då ha tittat på sina kurvor och konstaterat att behovet av resandet minskat. Buss 207 försvann och nu trafikerades min hållplats av buss 212, som hade en längre sträcka att köra; antagligen för att man ville få full buss. Det tog nu lång tid till centrum. Och antalet resande sjönk.
Någon gång under nedskärningarnas gång hade entreprenörer anlitats via det nya begreppet Upphandling. Det fick utöver sämre turtäthet till följd att man också sparade in på städning och tvätt av bussarna. Ofta inträffade det att bussar bara stannade; kvaliteten på bussarna sjönk.
Entreprenörerna hade tävlat med lågt pris. Då blev det ju inte mycket pengar över till att ha fungerande och rena bussar, eller hålla linjer och tidtabeller som främjar kollektivtrafiken.  (Tänk om de tänker fel; tänk om Upphandling är rent idiotiskt när det handlar om att få oss att åka kollektivt!)
Numera går det bara en buss vid min hållplats. En gång i timman och det tar en dryg halvtimma till centrum och den går bara på dagtid, och knappt en käft tar den. 
Men det har satsats på hållplatsen; den är ombyggd och snygg. Jag undrar om renoveringen av den Upphandlades.
En vacker dag kanske det börjar gå bussar som lockar passagerare därute.

Inga kommentarer: