fredag 14 februari 2014

OS-TV

Som ni vet har vi kommersiell TV. Det betyder bland annat att program bryts för att man ska visa reklam. Det måste en kommersiell kanal göra eftersom reklamintäkter är den tyngsta inkomstposten. 
En annan källa till inkomst är abonnemang; men också när man har en så kallad Betal-kanal kan man drabbas av reklam.
Jag vet inte hur de olika kommersiella kanalerna går ekonomiskt, men de flesta finns kvar år efter år och det är nog ingen djärv gissning att de går tämligen hyggligt. Jag menar, så många avbrott som man drabbas av när man någon enstaka gång tittar på en reklamkanal, måste de ha många annonsörer och det ger säkert bra med pengar. Och man måste spara massor på programmen: de kan inte ha kostat många kronor att köpa in.

Ibland har flera reklamkanaler samma ägare. Så är tydligen fallet när en sådan ägare nu betalat så mycket för sändningsrätten till olympiaden att SVT manövrerats bort (och därmed ett antal tittare). Å andra sidan har tittarna valfriheten att skaffa TV 3 eller TV 10.  
Om de har råd, förstås. 
Och valfriheten i den kommersiella TV-världen har nu ökat ytterligare. (Återigen: om man har råd.) Då kan man köpa Viasat. Då, lovar ägarna, slipper man avbrott av den reklam de lever av. 
Kommersiell TV:s försäljningsargument är alltså att den som kan och vill betala kan se OS utan reklamavbrott. De tycks ana att reklamavbrott inte står högt i kurs.
Jag har tillgång till TV 3 och TV 10. De ingår i det ordinarie utbudet här. 
Jag ska inte recensera medarbetarna i kanalerna. Bara notera att vår överlägset bästa kvinnliga sommaridrottare kanske inte var rätt val till vinter-OS.

Nyss vann Daria Domracheva distansloppet i skidskytte. Tror jag.
För när hon var på upploppet bröt TV 3 för reklam.   

Inga kommentarer: