Som ni vet har
vi kommersiell TV. Det betyder bland annat att program bryts för att man ska
visa reklam. Det måste en kommersiell kanal göra eftersom reklamintäkter är den
tyngsta inkomstposten.
En annan källa till inkomst är abonnemang; men också när
man har en så kallad Betal-kanal kan man drabbas av reklam.
Jag vet inte
hur de olika kommersiella kanalerna går ekonomiskt, men de flesta finns kvar år
efter år och det är nog ingen djärv gissning att de går tämligen hyggligt. Jag
menar, så många avbrott som man drabbas av när man någon enstaka gång tittar på
en reklamkanal, måste de ha många annonsörer och det ger säkert bra med pengar.
Och man måste spara massor på programmen: de kan inte ha kostat många kronor att
köpa in.
Ibland har
flera reklamkanaler samma ägare. Så är tydligen fallet när en sådan ägare nu
betalat så mycket för sändningsrätten till olympiaden att SVT manövrerats bort
(och därmed ett antal tittare). Å andra sidan har tittarna valfriheten att skaffa TV 3 eller TV 10.
Om de har råd, förstås.
Och valfriheten i den
kommersiella TV-världen har nu ökat ytterligare. (Återigen: om man har råd.) Då
kan man köpa Viasat. Då, lovar ägarna, slipper man avbrott av den reklam de
lever av.
Kommersiell TV:s försäljningsargument är alltså att den som kan och
vill betala kan se OS utan reklamavbrott. De tycks ana att reklamavbrott inte
står högt i kurs.
Jag
har tillgång till TV 3 och TV 10. De ingår i det ordinarie utbudet här.
Jag ska
inte recensera medarbetarna i kanalerna. Bara notera att vår överlägset bästa
kvinnliga sommaridrottare kanske inte var rätt val till vinter-OS.
Nyss vann Daria Domracheva distansloppet i skidskytte. Tror jag.
För
när hon var på upploppet bröt TV 3 för reklam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar