måndag 10 februari 2014

Jäntunge och regionalpolitik

Majoren var ursinnig.
”Här har man vigt sitt liv åt att försvara fosterlandet, och så lämnar de åt främmande makt att exploatera det!
”Vad menar du? sa jag.
”Den där jäntungen som ska förställa näringsminister! Hon tror att det är bra för Sverige att släppa in främmande makt och ge dem våra naturtillgångar nästan gratis! 
Jag talar om våra mineraler, en del av vårt land som jag försvarat. Men nu kommer främmande makt in och får ta dem. 
Och när de snott dem lämnar de landet fort som en avlöning och lämnar stora gruvhål efter sig. Som vi får fylla igen för våra egna pengar. Fy för bövelen! 
Förr fick de främmande företagen åtminstone skatta för sin vinst här i landet. De fick i alla fall betala för städningen! Men nu är det bara att hämta det de vill ha och dra. Aldrig trodde jag att en högerregering skulle ge bort vårt land så lättvindigt!
Och jäntungen med det överlägsna flinet kallar det regionalpolitik för att det kortsiktigt ger några sketna jobb. Och några sketna jobb till när de främmandes härjningar ska fyllas igen. Men många hål lär bli kvar, med förgiftat vatten som nog går ut i sjöar och vattendrag. 
Om det är regionalpolitik så har någon av oss, jäntungen eller jag, inte begripit vad ordet betyder.
Och det är inte jag!

Jäntungen borde å det snaraste entledigas!"

Inga kommentarer: