lördag 5 oktober 2013

8 timmar

Nu kommer jag med en käpphäst igen. Nämligen det fullständigt idiotiska och helt obegripliga att normen ska vara 8 timmars arbetsdag.
Politikerna med statsministern i spetsen tycker att folk ska jobba längre. Till 75 enligt statsministern. Men hans parti röstade nyss för att de som nu sitter i riksdagen kan gå med pension vid 50. Han kanske har upptäckt ännu fler i sitt parti som inte håller måttet. Å andra sidan brukar han ju utse den som inte håller måttet till minister.
Om en fotbollstränare tog ut spelare motsvarande Cecilia Stegö, Gunilla Carlsson, S O Littorin, Sten Tolgfors, Tobias Billström, Hillevi Engström och Maria –vad-hon- nu- hette (hon satt ju bara en vecka) till en match, skulle han nog inte bli gammal på sin post.
Alltnog: 8 timmar. Problemet är att jobben inte tycks räcka åt alla när vi jobbar 8 timmar. Arbetslösheten i världen är ju skyhög idag. Det blir nog inte lättare att klara 8 timmar åt alla i framtiden, eftersom vi blir fler och fler invånare på Jorden.
Receptet som EU använder mot länderna i Sydeuropa för att ”rädda” ett lands ekonomi verkar lindrigt sagt korkat. För inte räddar man människor med att göra dem arbetslösa; ”den enkle” går i alla fall inte jag på.
Men EU-ledarna kanske också är för arbetstidsförkortning: deras recept innebär väl att det arbetas högst 6 timmar i snitt om man tar hänsyn till arbetslösheten. Det är inte så jag tänkt, utan jag tror att vi måste införa lagstadgad arbetstidsförkortning.
Jag kan till exempel inte erinra mig att jag nånsin träffat nån som varit effektiv i 8 timmar. Handen på hjärtat: har ni? Och OM ni tror er ha gjort det: vill ni ha en tillvaro där nån står med en piska för att vi ska jobba arslet av oss?
Nästa fråga är vad vi till exempel ska tillverka under 8-timmarsdagen. En ny parfymsort? Kalsonger som det står Björn Borg på? Krigsvapen att sälja till länder som inte krigar? Eller nåt annat som mänskligheten inte klarar sig utan.
Allt det där sliter på vårt gamla klot; vi lever ju som om det fanns ett och ett halvt klot.
I Sverige lever vi som om det fanns tre. Det är ju inte så klokt.
Jag travesterar Slas och säger: Gud vare med er, själv är jag redan pensionär.
Och jag tror inte på ett samhälle där några jobbar arslet av sig och andra inte alls.
Det är ett av många skäl till att jag tror att 8-timmarsdagen också bör pensioneras.

Inga kommentarer: