lördag 12 oktober 2013

Dä vart paj igen

Jag har noterat att flera av medias experter kommit fram till att det var en uppfriskande partiledardebatt i Agenda förra söndagen. De kan ha rätt; men bara om andra delen friskade upp.
Jag såg nämligen bara första delen och jag kan säga följande: jag blev inte uppfriskad. Men kanske lyfte debatten under andra halvan.
Kanske slog då Fredrik näven i pulpeten och sa att nu får det vara slut på all sifferexercis och pajkastning. Nu måste vi skärpa oss och enas om att ta tag i den enda riktigt viktiga frågan: den om våra barn och barnbarns framtid på Jorden.
Är alla utom Jimmie med på tåget? Jonas? Jan? Stefan? Jimmie får åka efter snabbtåget på en dressin. Liknelsen om tåget var väl bra, Åsa?
Vi tar och skiter i nya jobbavdrag, för resten, och satsar på järnvägen: bilar är ett jävla gissel och vi bör nog höja bensinskatten och sänka biljettpriserna på tågen.
Jag hörde av en som betalar själv att det är billigare att ta det miljövidriga flyget än att åka tåg. Jag trodde han drev med mig, men han visade biljetten.
Och vi måste äntligen satsa rejält på sol- och vindkraft; det går att skapa jobb utan kärnkraft Stefan och Jan!

Det var kanske det uppfriskande: att blockpolitiken begravdes. Och Jimmy stod i ett hörn och svor; blockpolitiken hade ju varit hans kanske främsta vapen. Så länge båda sidor anklagade den andra för att stödja sig på honom var han mer än nöjd: då insåg folk att han hade inflytande.
Men så läste jag experternas kommentarer till punkt, och förstod att det uppfriskande var att pajerna kastats lite hårdare.
Och att det var samma gamla pajer.

Inga kommentarer: