onsdag 2 oktober 2013

Om rika och sjuka

Affärsmagasinet Forbes presenterar varje år världens rikaste. I USA som ju har stora skulder finns som jag skrev igår många rika. De 400 rikaste i USA äger 14000 miljarder kronor. 14000 miljarder! Fattar ni summan? Jag gör det inte: den är helt enkelt för stor. Det är, om jag nu räknar så här höga tal rätt, nästan 4 gånger vår BNP. 400 personer! De har råd att betala lobbare som jobbar för att de ska slippa skatta bort några dollar. Men det finns miljardärer som tycker att de ska betala mer i skatt. Det ska sägas. Men, tänker man, det vore väl fan annars.
Och i Italien verkar Berlusconi ha kastat in handduken. Det är på tiden. Men han verkar ha fler liv än en katt. Så det är nog tidigt att redan nu ropa hej. Vet ni för resten vem som vann bogarmästarvalet i Napoli för några år sen? Jag är osäker på förnamnet, men efternamnet var - Mussolini. En sondotter. Jag tror att Hitlers sondotter vore chanslös i Tyskland. Liksom Quislings barnbarn i Norge. Men i Italien kan en Mussolini vinna ett val. Å andra sidan har Berlusconi vunnit flera gånger.
Själv har jag varit på gymnastik med ett gäng Parkinsonsjuka idag. Vi använde bland annat en stav som såg ut som skaftet på en bandyklubba. (Nu börjar jag känna igen det här: har jag berättat det förr?)
I alla fall: jag frågade där vi satt ett gäng som knappt, eller inte alls, kan gå om det var dags att spela innebandy.
Livet kräver lite galghumor.

Inga kommentarer: