torsdag 17 oktober 2013

Man baxnar

Man baxnar.
Jag såg en glimt av Reinfeldt på TV, när han öppnade moderaternas arbetsstämma idag. Jag vet inte hur länge deras stämma kallats arbetsstämma varannan gång men jag misstänker att det inte är så många år. Kanske nästan lika många som succéordet arbetslinjen varit ett begrepp i svensk politik? Jag har följt svensk politik i över 40 år, och det som hänt de senaste åren hade man inte kunnat tänka sig för 10 år sen.
Jag tror att det rent av var på självaste 1 maj ett år som statsminister Göran Persson med vanlig självsäkerhet sa att jobben inte blir någon stor valfråga.
Jag tror att när hans motståndare fick höra om hans enorma klavertramp vässade de sina knivar: han hade gett dem en möjlighet att slå honom på hans egen hemmaplan; jobben.
Hos moderaterna samlades strategerna: begreppet Arbetslinjen kom till. Nya Moderaterna blev det nya Arbetarpartiet.
Sossarna tittade på. Kanske kände man ingen rädsla för att det gamla högerpartiet skulle kunna tränga sig in på deras domäner. (Kanske var Ledaren upptagen av att stå på sin gård och se ut över sina egna domäner.)
Plötsligt men för sent vaknade man av att det var trängsel där man förr bara haft sällskap av det lilla Vänsterpartiet. Som väsnades lite, men inte trängdes. Men nu kallade sig två stora partier Arbetarpartiet, och det otroliga är att sossarna inte tog strid. Man lät helt enkelt motståndarna härja fritt på den egna planhalvan. Och förlorade valet.
Nu har åren gått och de båda partierna har fram till nu varit ungefär lika stora i mätningarna. Moderaterna betonar ARBETE i var och varannan mening, och nyligen såg jag en skylt där det stod Socialdemokraterna Framtidspartiet. Socialdemokratiska Arbetarpartiet tog inte sista striden; man kastade in yxan.
Och nu till det som fick mig att baxna. Moderaterna har samtidigt som man sänkt skatterna rejält för samhällets rikaste, lyckats stjäla sossarnas gamla honnörsord och fått dem bli sina egna. Ni minns kanske sossarnas valslogan (jag tror det var 2006): Alla ska med.
När Reinfeldt talade var det en skylt på den lilla pulpeten framför honom.
Där stod: Alla behövs. 

Inga kommentarer: