tisdag 10 september 2013

10 september

Det är den 10 september och sommaren håller på att ta slut. Moln har dykt upp och det är svalare och vi sitter inomhus.
Om en dryg timma spelar Sverige fotboll, VM-kval mot Kazakstan. Matchen går i TV. I Kanal 5! Jag antar att 5:an betalat mest för matchen: penningen styr, inte mitt behov att se VM-kval. Å andra sidan finansieras väl 5:an av en massa urusel reklam, och de gör väl reklamavbrott just när Sverige har straff och Zlatan tar sats för att skjuta.
Jag har inget val; det blir radion. Men då får jag säkert veta om Zlatan sätter straffen.
1958 lyssnade jag också på radio; VM-final mot Brasilien. Sverige förlorade, 2 – 5, men ledde med 1 – 0. Målskytt: Liedholm, uppvuxen på Järnvägsgatan; ett par stenkast från Lilla Blå. Tänk er: två grabbar från nuvarande Valdemarsviks kommun spelade i svenska laget. Liedholm och Julle Gustavsson från Gusum. Det är nästan otroligt.
Idag är det 10 år sedan Anna Lindh blev överfallen av en knivmördare. Hon dog den 11:e.
Och alla vet nog att den 11:e körde flygplan in i World Trade Center och cirka 3000 dog. Men kanske vet inte alla att den 11 september för 40 år sedan tog diktatorn Pinochet makten i Chile genom en militärkupp. Också då uppskattades antalet döda till ungefär 3000.
Tilläggas kan att USA den gången inte hade en tanke på att ingripa när Pinochet mördade sina landsmän. USA hade nämligen ekonomiska intressen som kanske var hotade, men Pinochets kupp räddade amerikanarnas pengar.
I väntan på matchen kollar jag text-TV. I Norge har var 6:e väljare röstat på det invandarfientliga Fremskrittspartiet. (Jag har länge trott att dopning inte förekom i Norge, men nu vete fan!) Nu kommer de troligen med i regeringen.
Mitt barnbarn Adam ska till Norge och jobba. Jag hoppas att han inte blir utkastad. Men han är ju från ”rätt” sida Alperna.
Det står också om Fukushima. Nu är det 3200 becquerel per liter vatten i GRUNDVATTNET. I juni var det 1000 och förra året under 10. Det läcker.
Kärnkraftens förespråkare hävdar att den är ren.
Tror ni dem?  

Inga kommentarer: