onsdag 18 september 2013

Tidig Juldikt

Tiden tycks gå fortare när man blir äldre. Nyss var det midsommar, nu är det ett par dagar till höstdagjämning, och snart är det jul. En del äldre sover mindre också. Till exempel jag.
När jag vaknat tidigt en morgon ”skrev” jag en dikt i huvudet. Till min förvåning kom jag ihåg den när jag senare satte mig vid datorn. (Det finns visst hopp!)
Någon kanske invänder att det är väl tidigt med en dikt om jul i september. Till och med tidigare än affärernas julskyltning! Men jag funderar på att damma av den till jul. Den är naturligtvis ännu aktuellare då. Tyvärr, på flera sätt.

Det är julkväll här i nord
Det syns ljus
I många hus
Granen grön
I stugan står
Utan lön
Dock många går
Mycket mat
På många fat
Ingen mat
På andra fat
Det är julkväll här i nord

Inga kommentarer: