lördag 21 september 2013

Höstdagjämning utan utjämning

22 september och enligt almanackan höstdagjämning. Men inte riktigt än, för klockan är bara 05.11 och höstdagjämningen är inte en hel dag utan ett ögonblick, och det ögonblicket har någon fastställt till 20.44 i kväll. Det är ju skickligt. Om det är nödvändigt att vara så noggrann kan jag inte bedöma, men om sanningen ska fram känns det lite onödigt.
Idag vaknade jag 04.15. Då hade jag sovit 4½ timma. Det är ju inte mycket. Likadant var det igår: jag vaknade kvart över 4 och var klarvaken. Naturligtvis blir man trött på dagen av sömnunderskottet, och jag behöver sova middag.
Igår sov jag en stund och satte på radion när jag vaknade, och det var lördagsintervju med finansministern. Precis när jag satte på sa han sin favoritfras: Starka statsfinanser. Men är den hans: brukade inte Göran Persson säga det? Innan han sadlade om till konsult och godsägare, och stärkte sina privata finanser.
Alltnog. Igår var det Borg som uttalade frasen, och jag måste ha somnat en stund igen, för sen var det andra röster i radion. Det var radioteatern, Utförsäkrades röster i Sverige 2013. Det var ett stycke trist verklighet som avslöjade ihåligheten i uttrycket Starka statsfinanser.
Man kan till exempel få dem att se bra ut om man är cynisk och låter fattigdomen ta allt större plats. Och därmed låter skillnaderna i samhället öka. Det är naturligtvis inte bra i det långa loppet. Historien vimlar av exempel på ojämlika samhällen, där skillnaderna lett till blodiga revolter. Eller ”bara” ökad kriminalitet: det skjuts mycket i Sverige nu för tiden, har ni tänkt på det?
Och har ni tänkt på en annan sak? För ni har ju hört att de politiska tillkortakommandena i Sverige, och framförallt EU, beror på Finanskrisen? Det är nog så.
Men hörde ni ordet Finanskris innan avregleringarna genomfördes med början i USA och England på 1980-talet? Och EU införde fri rörlighet av kapital. Och kapitalet började löpa amok.
Jag kan inte erinra mig att ordet ens fanns förrän på 1990-talet. När avregleringarna fullbordats och en osannolik summa pengar sen har använts till att rädda banker.
Jag misstänker att pengar kan användas bättre.

PS Nämnda radioteater går i repris måndag kl 19 i P1  

Inga kommentarer: