fredag 2 maj 2014

Telefoner och riktiga jobb


Jag har en fruktansvärd bekännelse: jag har ingen mobiltelefon. Det tycks mig som om jag snart är ensam om det. Men jag blev glad när jag fick reda på att den eminente Claes Eriksson (Galenskaparna, ni vet) heller inte har någon. På frågan varför sa han: Det är ändå ingen som ringer mig. Men jag tror inte det är hela sanningen, jag tror att den kloke Claes Eriksson vägt för och emot och kommit fram till att det som vägde emot var tyngst.
För mig har skälen emot varit mycket tunga. Jag förstår inte varför alla plötsligt ska ha en egen telefon, som ska bytas stup i kvarten och öka på sopberget. Det är ju så att allt hänger ihop.
Men hustrun har mobiltelefon. Jag tycker att det räcker med en per familj; vi har ju för bövelen fast telefon också!
Nåväl. På den fasta tetefonen har vi Nix, vilket innebär att säljare av olika slag inte kan ringa oss. På mobilen har inte hustrun det. Tre gånger de senaste dagarna har det ringt på mobilen, samma nummer enligt displayen, men först idag svarade hustrun. Det var en ung flicka som försynt frågade om hustrun ville byta operatör. Hon fick nej. Jag misstänker att hon möts av många nej per dag, och att antalet ja kan räknas lätt. Jag misstänker också att hon är anställd på ett Call-Center och att den fasta lönen är låg, och att också den rörliga blir låg. 
Under min tid på arbetsförmedlingen hade jag det tvivelaktiga nöjet att ha kontakt med ett par Call-Center; på den tiden var det rena skitställen. 
Jag har tänkt mycket på flickan idag: i veckan kom en undersökning som sa att 96 % inte vill bli uppringda av försäljare. Hon möts nog av direkta ovänligheter.
Men flickan har enligt dagens märkliga vokabulär ”ett riktigt jobb.” Den som fått ett jobb med subvention av samhället (arbetsförmedlingen) inom till exempel äldrevården har ett ”AMS-jobb”, vilket enligt vissa (läs Annie Lööf) tydligen inte är ”ett riktigt jobb”. Det blir mycket märkligt när en minister (läs Annie Lööf) via ett ogenomtänkt språkbruk underkänner sin egen regerings arbetsmarknadspolitik. (F ö är det många år sen man la ner AMS.)  Men också ”riktiga jobb” på bland annat Call-Center subventioneras via lägre arbetsgivaravgifter.
Man får väl vara glad å den ringande flickans vägnar att hon har ett riktigt jobb.


Inga kommentarer: