torsdag 1 maj 2014

1:a majträff med Majoren


Majoren bromsade. Hans cykel av märket Goebells stannade ett par decimeter framför min rollator.
”Ta det lugnt för fan”, sa jag.
”Lär dig riktig svenska! Det heter inte för fan, utan för bövelen. Man börjar förstå varför kunskapen hos svenska barn är så bedrövlig!” Så bytte han ämne. ”Ska du demonstrera?”
”Jag kan ju knappt gå, ens med rollator”, sa jag. Och när han tittade uppfordrande på mig, la jag till: ”För bövelen.” 
Han nickade uppskattade och sa: ”Du lär dig i alla fall.” I alla fall! 
”Själv funderade jag ett tag på att gå”, sa han sen.
”Du!!”, sa jag.
”Som de behandlar oss pensionärer, det är ju skandal att vi betalar högre skatt än de som jobbar!”, sa han. ”De får ju ökad lön medan vi får sänkt pension. Men såssarna är med på vagnen, såg jag, och att gå med Vänstern känns knepigt. Tänk om några gamla officersvänner ser mig! Fast de har också fått sänkt pension och har högre skatt, så de kanske går själva! Jag som gammal officer har alltid hållit kapitalets fana högt, men nu börjar girigheten gå väl långt. Vet du, att en VD för ett storföretag som hade 9 industriarlöner 1980, idag tjänar vad 47, FYRTIOSJU, arbetare tjänar! Och han får bonus även när företaget går med förlust, kan du förstå logiken? 
Jag är som den där franske nationalekonomen Piketty rädd att kapitalismen håller på att ha gå för långt. 
Ja, och så är det där med försvaret igen: kryssningsrobotar på jordfräsen Jas, vad är det för dumheter! Men vad kan man vänta sig när de har ett fruntimmer som försvarsminister. Hej då.”

Han cyklade iväg. Det skulle inte förvåna mig om det var för att smygtitta på 1:a majtågen och se om någon gammal officerskamrat gick med. 

Inga kommentarer: