fredag 11 april 2014

Egenreklam

Reklam är inte min hemmaplan. Framför allt inte för mig själv Jag blev vilsen när vi i Sverige tog efter Thatcher och Reagan och började med satsa-på-dig-själv-ideologin. Inte så att jag tycker att självförtroende är dåligt, men det är inte fel att ha självbilden någorlunda intakt. (Jag var nog av fel generation för självsatsandet också)
I alla fall ska jag nu försöka mig på att göra reklam för min roman Gatan som nästan försvann.
Jag kan utan att ljuga säga att jag hade roligt när jag skrev. Faktum är att jag till och med gapskrattade några gånger och tänkte: Där fick jag allt till det! 
Huvudberättare är brevbäraren Postis som både bodde och jobbade på Gatan. I nutid sitter han på Hemmet ihop med bland andra Majoren (honom kommer jag visst inte ifrån), lomhörda Emma som fått en radio, en så kallad bergsprängare, av sin dotter, och förre bilnasaren Gert som inte vågar gå till sin farfars grav för att han är rädd att ljuga för farfadern.
Men innan Postis kom till Hemmet delade han ut post till bl a Den Lilles, Dånalds. Beggas och Sven-Eriks som familjerna kallades. Ibland också till vegetarianen Gräsätarn.  Dånald hängde som grabb på macken och fick smeknamnet Mack-Dånald. Han och kompisen Morgan startar för resten ortens första gatukök. Hur det går får ni också reda på.     
På polisstationen händer det att man både jagar bovar och drar en spader. Alla i det lilla samhället är inte genomärliga, och det förekommer till och med bråd död. Jag avslöjar inte hur det går; jag har ju betalt tryckningen själv och hoppas sälja åtminstone några exemplar! (”Bromsen” har ju slagit till så vi pensionärer får SÄNKT pension, men i gengäld får vi betala högre skatt än den som jobbar!)    
Men förvänta er ingen deckare, det är snarare en skröna om vår tid. 
Anvisningar:
Gå nu till inlägget Bok den 8 april: där finns en länk till bokhandeln. Och sak till: när ni beställer boken är det en ruta där det står kod. Där kan ni fylla i vad som helst. ÅFF eller nåt. Och en till: tycker ni boken är bra så rekommendera den gärna till vänner och bekanta.
(Det här var svettigt, reklam är som sagt inget jag är van vid.)
Tillägg klockan 18.17: ÅFF tog 3 poäng och en läsare gav boken så högt betyg i en egen.recension att jag måste säga detta; det är INTE jag själv som skrivit recensionen

Inga kommentarer: