tisdag 1 april 2014

Om husdjur

 Härom året dödades en djurskötare av vargar i fångenskap i en djurpark. Skötaren lär ha gått in ensam till vargarna, vilket man inte får. Det var den andra människan som dödades av varg på nästan 200 år. 
Den första dödades i början på 1820-talet i Gysinge, som jag tror ligger i Gästrikland. ”Förövaren” den gången var uppfödd av människor och hade släppts ut när han var så stor att man ansåg att han borde klara sig på egen hand. Men en person på gården lär ha fäst sig vid vargen och gömde den i ladugården; den fanns alltså på gården när den dödade en människa. 
Utan tvekan kan man säga att det var särskilda omständigheter också när Gysingevargen dödade.
Jag kom att tänka på det här när man idag kan läsa i DN att 326 människor behövde sjukhusvård efter att ha blivit hundbitna år 2012. 
Jag antar att man tog fram statistiken efter att en s k kamphund bitit en bäbis i barnvagn förra veckan. 
I TV stod sen en man från kennelklubben och fick oemotsagd säga att s k kamphundar är som vilken hund som helst; det beror på ägaren att de angriper människor. 
Jag måste erkänna följande: jag tror inte på mannen från kennelklubben. Jag tror att det är en helvetes skillnad på en kamphund och andra hundar. ”Titta för bövelen hur en kamphund ser ut!” Som pudelägaren Majoren sa igår.
Pudel, ja. En pudel skulle nog Maud Olofsson behöva göra. Det verkar ju vara en hel kennel begravd i hennes märkliga motiv att inte komma till KU. Det är klart att det inte är rent mjöl i alla påsar i Nuon-affären.
Nåväl. Vargar och kamphundar var det. Apropå skallen att det måste skjutas mera varg: nog är det märkligt att man inte direkt bestämde att skjuta kamphuden som angrep bäbisen? Och att jag inte hörde några krav på det.
Svara ärligt på följande: om en granne skaffar en kamphund och ni möter honom eller henne, skulle ni klappa hunden då, även om husse eller matte sa hundägarens obligatoriska ”Han är inte farlig”, när hunden morrar eller skäller eller både och?
Jag för min del skulle inte gå i närheten av odjuret.

Inga kommentarer: