torsdag 24 april 2014

Telefon 2014

Nyss ringde jag Skattemyndigheten. Jag möttes av en entonig röst som talade om att jag helt kort skulle säga det viktigaste om mitt ärende. Det jag ville ha reda på var om jag nu när jag gett ut en bok behöver särskild blankett, om jag kan göra avdrag för inkomsts förvärvande. Etcetera. I korthet: jag ville prata med någon och kanske få svar.
Men jag pratar inte alltid så bra; och kom därför inte förbi den entoniga rösten. Det tog nämligen tid för mig att prata och innan jag klarat av att säga vad jag ville, återkom rösten och sa att jag kort skulle säga mitt ärende. Jag var chanslös; för att bli förstådd behöver jag artikulera noga och det tar tid, så när jag den här gången kommit halvvägs kom rösten tillbaka och sa att jag kort skulle säga det viktigaste om mitt ärende. I frustration kastade jag på luren. Jag borde fan ta mig ha medalj för att jag inte bad rösten flyga och fara.

Men jag fick ånyo känna på hur det är att vara handikappad när idiotisk teknik tar över, utan att de som installerar den tycks ha en ANING om att de därmed exkluderar en grupp människor.
Eller ännu värre: tänk om de vet. 

Inga kommentarer: