onsdag 19 mars 2014

I en högre rymd (se inlägg 16.3)

I mitt inlägg Miljarder häromdagen skrev jag att många företags styrelser tycks sväva i en högre rymd. I dag kom ett nytt gäng svävare ut: Swedbanks styrelse får hyggliga påslag. 
Ordföranden Anders Sundström, före detta socialdemokratisk minister, får en HÖJNING med EN MILJON. Eftersom det är 74 % förstår ni att hans lön var hygglig förut, hastigt räknat mellan 1,3 och 1,4 miljoner. Swedbank räddades för inte så länge sen av oss skattebetalare.
Själv har jag som andra pensionärer fått sänkt. 
På TV intervjuades Sundström. Han gjorde  stor affär av att han inte varit med och förhandlat om sin lön, och sa ett par gånger att det hade han minsann aldrig gjort. 
Men möjligheten att fanns att säga: ”Men är ni inte kloka! En sån höjning går jag aldrig med på. Vad ska jag med alla de pengarna till! Jag är ju gammal sosseminister, jag måste ju leva som jag lärt.  Är det inte bättre att vi ser över inlåningsräntan, den är ju pinsamt låg!”
Man kan tacka nej till dumheter. Det vinner man på i längden. 
Men ofta är girigheten större än förnuftet. Och Sundström är inte ensam; det finns tre storbanker till. Och kanske jämför Sundström med vad de betalar sina ordförande och inte med oss pensionärer som fått sänkt i år.
Vart fan är det här samhället på väg?

Inga kommentarer: