söndag 16 mars 2014

Miljarder

Fotbollsspelaren Ronaldo har sparkat ihop ofattbara 1, 4 miljarder. Det är inte illa sparkat av Ronaldo, men man funderar en del över hur en bollspelare tjänat så mycket att han nu äger 1,4 miljarder. Kan någon vara värd så mycket att han får ihop 1,4 miljarder? Vad är det som händer? Egentligen.
Jag tror på samband. Jag tror till exempel att den knappt trettioårige Ronaldos inkomster hälsas med glädje av alla som har mer pengar än de kan göra av med. 
Trots att det verkar väldigt onödigt att en del ska ha mera än det är möjligt att göra av med. De skulle till exempel kunna säga: Jag har mer än jag behöver; höj min skatt. Men så säger de oftast inte. I stället gör de det till en sport att INTE betala skatt. Visst är girigheten märklig? 
Men kanske drömmer de att de är Joakim von Anka och har ett kassavalv där de kan bada i sina älskade slantar.
Förmodligen har Ronaldo bonus om hans lag vinner. Bonus har också många direktörer men de får ofta bonus även när deras företag går med förlust. Jag har hört styrelser motivera detta sätt att öka förlusten med att VD:n fått bonus för att utan hans eller hennes insatser skulle förlusten varit ännu större. 
Detta styrelseresonemang får en att inse hur lite man förstår, eftersom det är fullständigt obegripligt för ens egen tankeförmåga; styrelsefolket tycks sväva i en högre rymd.
Såna höjder är det nog inte många som når. Tack och lov.
Men de som svävar där har ett satans inflytande.

Inga kommentarer: