Nyss hörde
jag på radio att Världshälsoorganisationen sagt att konsumtionen av socker i
världen måste minska. Att det är så borde det inte råda någon tvekan om, även
om producenter av godis och läsk och andra sockerstinna produkter lär tycka
annorlunda, och kanske mest tänker i termer av ökad produktion och
marknadsandelar.
Det är nog heller inte någon djärv gissning att de styrande i
en kommun med en fabrik som tillverkar sötsaker, slår vakt om denna produktion
eftersom den ger arbetstillfällen.
Skälet till
att WHO anser att konsumtionen av socker måste minska är att för mycket socker
är onyttigt; vi blir feta och sjuka. I Sverige har man räknat fram att bara
fetman kostar samhället 35 miljarder. Om det är inklusive jobbskatteavdragen för alla anställda inom godis-och läskproduktion vet jag inte; räknar man in
dem blir summan högre!
Vi svenskar äter
mest godis i världen, 17 kilo per år! Vi sätter nästan i oss dubbelt så mycket som
EU-medborgarna i genomsnitt.
Nu är frågan:
klarar vi att minska konsumtionen av socker utan ingrepp av till exempel
skatter? Vi har det ju på andra mindre
önskvärda produkter; alkohol, tobak, bensin. Ibland måste vi faktiskt reglera Marknaden.
Det är naivt att tro att samhällets kampanjer har en chans mot de enorma
reklampengar som företagen spenderar för att vi ska bete oss som de önskar. Men
de blint marknadstroende ser nog inte att reklamen ofta är ett negativt ingrepp i vårt beteende; i deras värld är det viktigaste att öka försäljningen av
till exempel socketstinna produkter, och de ser reklamen som ett sätt att öka
försäljningen.
Men när samhället försöker styra vårt beteende genom skatter på onyttigheter blir det i marknadsliberalernas munnar ”ingrepp” och ”pålagor”. Det är ju i grunden negativa ord och syftet är att göra samhället till något fult som ”lägger sig i” och inskränker producenternas frihet att styra vår konsumtion. Av till exempel socker.
Men när samhället försöker styra vårt beteende genom skatter på onyttigheter blir det i marknadsliberalernas munnar ”ingrepp” och ”pålagor”. Det är ju i grunden negativa ord och syftet är att göra samhället till något fult som ”lägger sig i” och inskränker producenternas frihet att styra vår konsumtion. Av till exempel socker.
Det ska nu
bli intressant att se hur de politiska partierna agerar. Vågar de ställa vårt
välbefinnande mot de heliga jobben? Eller blir det en blodfattig och billig kampanj? Eller, allra värst, står någon minister i rutan och svamlar om att vi konsumenter kan styra genom våra inköp?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar